Dwadzieścia lat samorządu oczami dzieci i młodzieży

Różne skojarzenia, postacie, pejzaże, obrazy, różne techniki plastyczne. Dzieci i młodzież znają historię, zabytki, symbole Opolszczyzny. Poznaliśmy zwycięzców konkursu plastycznego „Brońmy swego Opolskiego”.

Szkoła, rodzice i starsze pokolenia przypominają tym najmłodszym, że 20 lat temu trwała walka o województwo opolskie. Słynny „łańcuch nadziei”, energia i determinacja mieszkańców regionu sprawiły, że województwo pozostało na mapie Polski. Te skojarzenia i towarzyszące im symbole pojawiły się na wielu zgłoszonych pracach.

Konkurs skierowany był do wszystkich uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i klas gimnazjalnych prowadzonych w szkołach innego typu oraz szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego.

Sandra Stanosek z Dobrodzienia, zajęła w konkursie trzecie miejsce w kategorii szkół gimnazjalnych i ponadgimanzjalnych. Inspiracji do konkursu szukała w trakcie spaceru. Chciała, aby jej praca obrazowała znane w Opolu miejsce. – Szukałam motywu, tam gdzie sama byłam. Ostatecznie zdecydowałam się na „most groszowy” – mówi uczennica i dodaje, że wiedza na temat nieodległej historii i samorządu zdobywana jest głównie w trakcie zajęć z WOS. W kształtowaniu się światopoglądu młodych ludzi ważni są również rodzice. – Uczymy się w szkole, nauczyciele starają się nas uświadomić o otaczającym nas świecie. Często kiedy dzieją się ważne rzeczy dla nas, rozmawiam o tym z bliskimi – dodaje nastolatka.

Nauczycielka Sandry Katarzyna Otolińska zaznacza, że młodzi ludzie mają dużą wiedzę historyczną. – Kiedy pojawiają różne wątpliwości, rozmawiamy z nimi. Z naszej szkoły wysłaliśmy 12 prac, ale zainteresowanie było o wiele większe. Wybraliśmy te najlepsze – dodaje Katarzyna Otolińska.

Rysunek, malarstwo, grafika, to najczęstsze techniki wykorzystywane w pracach. – Była dowolność. „Brońmy swego Opolskiego” to temat przewodni. Zaproponowałam, aby zastanowili się, co im najbardziej się podoba w województwie opolskim, czego im brakuje. Chciałam, aby wynajdywali perełki, które być możne nie są zauważane na co dzień – dodaje nauczycielka.

Michaela Zamełka przedstawiła na swoim rysunku jedną z legend dotyczących powstania Opola. – Na rysunku jest wędrowiec, który po długiej podróży wyjeżdża na koniu z lasu i widzi gród i zaczyna wołać …. O-Pole – dodaje. Laura Bulga natomiast narysowała katedrę opolską. – Jest to najbardziej rozpoznawalny obiekt w Opolu. Wcześniej rozmawiałam z ludźmi i pytałam się ich z czym kojarzy się im nasze miasto. Dowiedziałam się, że właśnie katedra – mówi Laura Bulga. Obie uczennice zostały nagrodzone w kategorii klas IV – VIII szkół podstawowych.

Pełna lista nagrodzonych pod adresem:

http://www.opolskie.pl/2018/11/poznalismy-zwyciezcow-konkursu-plastycznego-bronmy-swego-opolskiego/

 

Nasze serwisy