Rekordowa liczba 63 zgłoszeń – w kategoriach: usługa, przedsiębiorstwo promujące region, produkt roku, CSR-przedsiębiorstwo dla regionu i produkt spożywczy – walczyła o tytuł Opolskiej Marki 2018 roku. Wybrano też najlepsze firmy i inwestycje ostatniego 15-lecia.
– Budowanie trwałego prestiżu opolskich firm na to jedno z naszych najważniejszych wyzwań w dążeniu do rozwoju konkurencyjności opolskiej gospodarki. Tytuł „Opolskiej Marki” umożliwia wyróżnienie się na rynku, rozpoznawalność wśród klientów oraz umacnianie własnej tożsamości firmy. Wierzę, że zdobycie tego tytułu nobilituje i może być silnym atutem w rywalizacji na rynku europejskim – mówi marszałek województwa Andrzej Buła.
Laureatów prestiżowej nagrody – Opolskiej Marki – wskazuje komisja konkursowa. W tym roku w sposób wyjątkowy zaznaczono 15-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej – zarząd województwa opolskiego nagrodził inwestycje i przedsiębiorców 15-lecia. Jedną z takich inwestycji są te realizowane przez firmy Zakład Technologii Wysokoenergetycznych Explomet. Najnowsze dziecko przedsiębiorstwa to nowoczesna hala dofinansowana z unijnej dotacji, która pozwoli wdrażać nowe technologie. – Zajmujemy się platerowaniem wybuchowym, czyli łączeniem różnych metali podczas eksplozji. Łączymy m.in. tytan ze stalą. Dzięki unijnemu dofinansowaniu mamy całe zaplecze naukowo techniczne, które zajmuje się badaniami i rozwojem. To jest unikalna technologia. Wybuchy odbywają się na poligonach. Jesteśmy w stanie znacząco wspomóc przemysł gospodarczy, współpracujemy z Politechniką Opolską, Instytutem Fraunhofera oraz Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki – tłumaczy Zygmunt Szulc, współwłaściciel firmy.
Jak mówi Andrzej Frey z Głogówka, jeden z przedsiębiorców 15-lecia, warto stawiać na branże, które muszą konkurować z już istniejącymi. – Nasza firma zajmuje się kompleksowym wyposażeniem wnętrz dla branży hotelarskiej i deweloperskiej. W 2009 roku otrzymaliśmy dotację na zakup maszyn. Od tamtej pory do dziś odnotowujemy wzrost naszego obrotu o 1000 %. Nasze meble eksportujemy głównie do Francji. Jest to ponad 95% naszej produkcji. Gdyby nie Unia Europejska, nie byłoby tych możliwości. Rok temu otrzymaliśmy kolejną unijną dotację, tym razem na termomodernizację budynku. Naszą załogę tworzą specjaliści różnych branż: architekci, stolarze, tapicerzy, szwaczki, budowlańcy – mówi Andrzej Frey.
Produktem roku w kategorii mikro i małych przedsiębiorstw ogłoszono drzwi przesuwne Roto Patio INOWA LUX z Tarnowa Opolskiego. Przedsiębiorca Marek Gebauer uważa, że konkurować dziś można głównie jakością i pomysłowością. – Mamy specjalny dział badań i technologii. Warto też wsłuchać się w doradców, którzy pomagają zdobyć pieniądze na wdrażanie nowych technologii. Cały czas udoskonalamy nasze produkty, rozmawiamy z naszymi klientami. To oni nas inspirują do nowych pomysłów. Współpracujemy z naszymi podwykonawcami, którzy wykonują dla nas specjalistyczne elementy, które wykorzystujemy w produkcji. Są to nasze autorskie pomysły, których nikt inny nie ma – dodaje Marek Gebauer.
Kuchnie Marrone produkowane przez firmę Adriana Halupczoka to najlepszy produkt w grupie średnich i dużych przedsiębiorstw. Nagrodę odebrała również Fabryka Porcelany Tułowice. Grzegorz Grata, prezes firmy cieszy się, że wzór opolski jest cały czas modny. – Tułowice zasłynęły z produkcji porcelany. Nasza firma zajmuje się jej zdobieniem. Chcieliśmy połączyć te dwie tradycje z których słynie Opolszczyzna, dlatego wzór opolski – mówi.
Najlepsze przedsiębiorstwo promujące region wśród małych i mikro przedsiębiorstw, to Lokalna Grupa Rybacka Opolszczyzny. Z nagrody cieszy się Aleksandra Czerkawska, współorganizatorka Wojewódzkiego Święta Karpia Opolskiego. – Chcemy, aby karp był obecny przez cały rok w restauracjach. Aby to rozpropagować, organizujemy pokazowe kolacje dla restauratorów. Rok temu zorganizowaliśmy pierwszy raz konkurs dla profesjonalnych kucharzy i szkół gastronomicznych. Chcemy, aby karp stał się częścią Kulinarnego Pucharu Polski – stwierdza Aleksandra Czerkawska.
Zakłady Nutricia znalazły się w gronie dużych i średnich firm, która najlepiej kieruje się zasadą społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ser twarogowy z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Prudniku to najlepszy produkt spożywczy obok oleju głubczyckiego, nagrodzonego w kategorii mikro i małe przedsiębiorstwo. – Jesteśmy niewielką mleczarnią. Mleka dostarczają nam producenci z okolic Prudnika. Konkurujemy nie tylko serem, ale wszystkimi produktami. Produkcja sera imperiał jest nietypowa. Wszystkie inne zakłady podgrzewają mleko, my mamy swoją technologię. Dlatego nie jest to ser typowo tłusty, ani półtłusty. Świetnie nadaje się do przygotowania sernika, nie trzeba nawet go przepuszczać przez praskę. Nasz najnowszy pomysł to Rjażenka, tradycyjny mleczny napój ukraiński – informuje prezes Grażyna Fitowska.
Wśród nagrodzonych w kategorii usługa roku znalazła się – obok firmy Netconcept, Royal School, Nowej Itaki – Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu. Dyrektor tej instytucji cieszy się z nagrody. Zauważa, że biblioteka, to nie tylko miejsce, gdzie wypożycza się książki, ale centrum życia kulturalnego. Przy ulicy Minorytów odbywają się liczne koncerty, spotkania z pisarzami i politykami, warsztaty artystyczne czy konkursy. – Zarażamy książkami. Jednym ze sposobów są organizowane wieczory autorskie. Przyjeżdżają do nas czołowi pisarze. Nowoczesne wnętrza, strefy dla rodzin i dzieci sprawiły, że przychodzą do nas całe rodziny. Już nikogo nie dziwi dziecko leżące na dywanie, czytające czy oglądające książki. Dużym atutem jest atrakcyjne położenie biblioteki, sam budynek jest piękny. Otwartość, wygoda, atrakcyjność, autentyzm i nowoczesność. U nas jest energia, której wszyscy szukają – mówi dyrektor biblioteki Elżbieta Kampa.
PW