Siedem spektakli konkursowych o bardzo zróżnicowanej formie artystycznej, spotkania z twórcami, wystawy, koncerty – przed nami 44. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka żywa”. 8 marca podczas konferencji prasowej poznaliśmy szczegóły opolskiego święta teatru.
Od 9 do 14 kwietnia w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu po raz kolejny spotkają się najciekawsze inscenizacje klasycznej literatury polskiej. To największe wydarzenie tego typu w kraju.
Komisja artystyczna konkursu wybrała do prezentacji na scenach Teatru im. J. Kochanowskiego spektakle: „Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk) „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner).
Oprócz spektakli konkursowych, TJK zaprezentuje najnowszą polsko-hiszpańską sztukę „Córki Powietrza. Sen Balladyny” oraz przedstawienie „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych”.
Ważne, aby cieszyć się klasyką
Jak przypomina wicemarszałek województwa Zbigniew Kubalańca, 44. OKT to nie tylko siedem wspaniałych spektakli klasyki żywej, ale ogromna masa imprez towarzyszących. – Będzie się działo. Będzie kolorowo i wesoło. Samorządowi województwa, a przede wszystkim Teatrowi Jana Kochanowskiego zależy tym, aby klasyka była dostępna i zrozumiała. Chcielibyśmy, aby widz cieszył się klasyką. By w natłoku obowiązków i pracy o niej nie zapomniał – mówił.
Potrzeba klasyki
Dyrektor Teatru Jana Kochanowskiego Norbert Rakowski przyznaje, że teatr dramatyczny kojarzy się z dramatem, a ten ma bardzo szeroką formę. – To co pojawia się na scenie, ma bardzo wiele gatunków. Najważniejsze jest to, co dociera do widza, jaką on ma refleksję. Czy jest w stanie się uśmiechnąć, wzruszyć, przeżyć. To forma komunikacji między tym, co dzieje się na scenie, a ludźmi, którzy oglądają spektakl – wyjaśnia. Norbert Rakowski zaznacza, że klasyka się nie zmienia, natomiast zmienia się klucz podejścia do tej klasyki. – To m.in. to, jak twórcy są w stanie zrozumieć to, co zostało napisane wiele lat temu, jak to przetworzyć, aby jak najlepiej się skomunikować teraz z widzami. Klasyka jest potrzebna, stąd hasło „potrzeba klasyki”. Musimy wiedzieć, gdzie są nasze korzenie i z czego wyrastamy. To nie jest tylko czas, który nas otacza. To refleksja ludzi, którzy kiedyś żyli i jak to koresponduje z nami dzisiaj – dodaje.
Scena dramatyczna dla każdego
Zdaniem Doroty Buchwald z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, młodzi twórcy chcą sięgać do dzieł klasycznych. – Zależy nam na tym, aby w Opolu znalazły się rozmaite próby i formy interpretacji tekstów klasycznych. To przyświecało komisji artystycznej, gdy oglądała spektakle. Myślę, że ten wybór jest reprezentatywny do tego, co się działo na polskich scenach. W konkursie zobaczymy m.in. spektakl młodej reżyserki, która wybrała formę koncertu, by zmierzyć się z „Beniowskim”, ale także Teatr Wierszalin Piotra Tomaszuka, który czyta monodram. Pośrodku tych form artystycznych duże widowisko teatralne jak „Śmierć białej pończochy”, ale też „Ferdydurke” zagrane przez absolwentów lalkarstwa – wymienia Dorota Buchwald.
44. OKT – scena i dużo więcej
Festiwal to także szereg imprez towarzyszących. W pospektaklowych koncertach wystąpią takie zespoły jak TRAP DOOR, ANJA SEI, Sonar Soul, Rosalie oraz zespół śpiewających aktorów TJK. „Kochanowski” zaprasza także festiwalową publiczność do wyjątkowego „Spacerownika Teatralnego”, podczas którego uczestnicy odkryją teatralne tajemnice Opola.
Przypominamy, że bilety i karnety na 44. OKT można nabyć w kasie Teatru oraz na stronie internetowej: https://teatropole.pl/44-festiwal-okt/. Tam też znajdą Państwo szczegółowy program wydarzenia.
Opolskie Konfrontacje Teatralne oraz konkurs „Klasyka Żywa” organizowane są we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutem Teatralnym w Warszawie. Festiwal dofinansowano z budżetu Województwa Opolskiego oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
kk