Rok 2019 na drogach wojewódzkich

Siedem nowych zadań i kontynuacja dziewięciu inwestycji – to tegoroczne plany Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Ich koszt to 186 milionów złotych, dofinansowanie unijne to 166 milionów złotych.

Jak mówi członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza, nowe inwestycje będą prowadzone w różnych częściach regionu. Prace zapowiedziano na odcinkach Bierawa – Korzonek (2,72 km), Głogówek – Szonów (4,10  km), Zawadzkie – Żędowice (3,20  km). Remontowana będzie ulica Gogolińska w Strzelcach Opolskich (1,52 km), między Ładzą, a Pokojem (2,60 km) oraz w Janowie (1,19 km).

– Budżet zarządu dróg wojewódzkich to 215 milionów złotych. Nie oszczędzamy na remontach i inwestycjach. Trudno mówić, która inwestycja jest najważniejsza. Ocena jest bardzo subiektywna, a dla kierowców będzie ważna ta, którą właśnie się poruszają. Z naszej perspektywy istotny jest remont na drodze nr 454 łączącej Opole z Namysłowem. Z nowych inwestycji ważna jest również droga nr 409  w Strzelcach Opolskich, która prowadzi m.in. do zakładów przemysłowych – dodaje Szymon Ogłaza.

Dodajmy, że obok remontów i przebudowy dróg, 29 milionów złotych przeznaczono na ich bieżące utrzymanie.

Wśród wcześniej rozpoczętych i kontynuowanych w tym roku inwestycji są budowy obwodnic Malni i Choruli oraz Dobrodzienia. Kontynuowane są również rozbudowy dróg 410 – aleja Lipowa, Lubrza –Prudnik, Biała – Dobroszewice (5,95 km), Nowa Cerekwia (2,63 km), Biestrzykowice – Jastrzębie (2,38 km), Mechnice (1,01 km), Paczków (1,61 km) Pogórze (2,04 km), Kup – Brynica (1,35 km).

Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu zaznacza, że remonty dróg wojewódzkich, to de facto ich budowa od podstaw. – Jesteśmy zobligowani przepisami unijnymi do zachowania norm technicznych. Każde z tych zadań przewiduje przebudowę drogi do jej podstawy. Kruszywo, frezowina wykorzystywana jest w innych miejscach do remontu, a droga jest budowana od podstaw – mówi dyrektor ZDW.

Bartłomiej Horaczuk dodaje, że w ostatnim czasie wzrosły ceny usług budowlanych, które muszą być uwzględnione w trakcie przygotowywanych przetargów. – Statystycznie wzrosły one w ostatnim roku od 20 do 30 %. Jeszcze kilka lat temu remonty były o wiele tańsze. Sama budowa obwodnicy Czarnowąsów przyniosła 40 milionów złotych oszczędności. Dziś te pieniądze dokładamy do inwestycji w końcówce Regionalnego Programu Operacyjnego. Sama budowa drogi Bierawa – Korzonek planowo miała kosztować 12 milionów złotych, dziś wartość szacunkowa wzrosła o 3 miliony złotych – mówi Bartłomiej Horaczuk.

W trakcie konferencji prasowej podsumowano ostatnie lata na drogach wojewódzkich. W latach 2015-2019 wyremontowano w regionie 101 kilometrów dróg oraz 19 mostów. Zbudowano 11 rond. Rowerzyści zyskali 41 kilometrów ścieżek pieszo-rowerowych, a mieszkańcy poruszają się na 23 kilometrach chodników.

– Gdyby nie europejskie pieniądze, nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić tych remontów. Przypomnę, że obok tych dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego, mamy wiele zadań własnych, które prowadzone są tylko z naszego budżetu – dodaje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

PW

Nasze serwisy