W ciężkim czasie potrafili tworzyć

Prawie tysiąc prac wpłynęło na konkursy plastyczny i literacki, zorganizowane przez Departament Edukacji i Rynku Pracy UMWO w ramach projektu „Op@lskie dla podstawówek – zdalna nauczanie zbliża”. To projekt, w ramach którego Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego przekazał nauczycielom szkół podstawowych prawie 5 tysięcy laptopów, ułatwiających zdalne nauczanie. Szkoły były wyposażane w sprzęt, a uczniowie zostali zachęceni do przygotowania prac plastycznych i literackich. Odzew na tę prośbę zaskoczył wszystkich.

W marcu 2021 r., dzięki funduszom unijnym, przekazano do 382 szkół podstawowych województwa opolskiego 4957 laptopów o wartości prawie 15 milionów złotych. Dodatkowym elementem projektu były konkursy plastyczny i literacki, skierowane do uczniów, pod wspólnym tytułem „W świecie zdalnego nauczania”. W konkursie oceniono 996 prac. Wyróżnieni uczniowie spotkali się w Filharmonii Opolskiej, gdzie podczas uroczystej gali otrzymali nagrody i dyplomy. Wśród nagród nie zabrakło tabletów i sprzętu elektronicznego.

Napisali opowiadanie o swoich troskach

W konkursie literackim przyznano trzy pierwsze miejsca. Nagrody otrzymali: Kornelia Pawełczuk z Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Dytmarowie, Kaja Zolisz z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Oleśnie oraz Miłosz Sanany z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 25 w Opolu.

Praca Kai Zolisz zaskakuje powagą i poruszonymi tematami, dotyczącymi m.in. tolerancji. – Napisałam ten tekst kilka razy. Niestety, ten pierwszy, dwa razy dłuższy, skasował się, nie zapisałam go. Dlaczego poruszam tak trudne tematy? Zawsze dobrze czułam się w opisywaniu ciężkich spraw. Zauważyłam, że w świecie dorosłych jest wiele sprzeczności. To znalazło wyraz w moim opowiadaniu. W przyszłości chciałabym pisać książki – opowiada Kaja Zolisz.

Drugie miejsce zajęli: Jakub Bobkier (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkolnymi w  Bogdanowicach),  Wojciech Diduch (Publiczna Szkoła Podstawowa w Dąbrowie), Julia Kaczorowska (Publiczna Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Piotrówce), Filip Pelc (Publiczna Szkoła Podstawowa SRW w Polskim Świętowie).

Trzecie miejsce zajęła Magdalena Joszko (Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym w Dębiu). W konkursie wręczono również liczne wyróżnienia. Wśród laureatów zalazła się Maja Zwiech uczennica Zespołu Szkolno-Przedszkolnego “TAK” im. Ireny Sendlerowej w Opolu. – Bardzo lubię czytać. Literatura jest niezwykła, a wiedza tam zawarta jest bardzo potrzebna. Długo zastanawiałam się, jak napisać swoją pracę. Każdy z nas był uczestnikiem lockdownu, więc postanowiłam o tym opowiedzieć – mówi Maja Zwiech.

Amelia Kamińska ma 14 lat chodzi do Szkoły Podstawowa nr 12 w Kędzierzynie – Koźlu. Od dziecka czyta książki. – Od zawsze piszę krótkie książki, to mnie pasjonuje – mówi. O tym, że w czasie ograniczeń, wprowadzonych na mieszkańców Polski, wiele się działo, mówi Karolina Maryniak ze Szkoły Podstawowej nr 25 z Opola. – To był czas, w którym pomimo tego, że zostawaliśmy w domu, każdy dzień nas zaskakiwał czymś nowym – opowiada uczennica. Zaś Oliwia Jaworska ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Głuchołazach podkreśla, że dla niej dużą  inspiracją do pisania opowiadań jest jej polonistka. – Pisanie opowiadań jest bardzo ciekawe, można wyjść poza schemat – mówi.

Również w konkursie plastycznym na podium stanęło sześciu uczniów. Pierwsze miejsce zdobyli: Szymon Jarząb (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Oleśnie), Aleksandra Czerny (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 26 w Opolu) i Wiktor Ochlast (Publiczna Szkoła Podstawowa w Straduni). Wiktor wykonał wielowymiarową pracę plastyczną. Jak sam mówi, chciał zrobić inną pracę niż wszyscy. – Większość moich kolegów i koleżanek skupiła się na rysunku, ja zrobiłem pracę, która wymagała wykorzystania m.in. blaszek. Dzięki temu powstał laptop. – To nie była prosta praca. Postanowiłem posklejać kartony, dokleić płytki. Na laptopie znajdują się elementy, które są przesłaniem – mówi Wiktor. Dodaje, że interesuje go plastyka, rysunek i wykonywanie prac technicznych. Drugie miejsce zajęła Ewa Bursy (Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkolnymi w Kujakowicach Dolnych). Na trzecim miejscu uplasowali się Anastasiia Yeskina (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Opolu) oraz Łukasz Niedworok (Szkoła Podstawowa w Zalesiu Śląskim).

Członek zarządu województwa Szymon Ogłaza, który wręczał nagrody przypomina, że konkursy to element większej całości. To część jednego z projektów unijnych, realizowanych już w związku z Covid-19, w których zarząd województwa postarał sie pomóc szkołom i nauczycielom w prowadzeniu zdalnego nauczania. – Kiedy rozpoczęła się pandemia, pomyśleliśmy o koniecznym sprzęcie. Kupiliśmy laptopy dla nauczycieli szkół podstawowych, liceów i szkół zawodowych. Rozpoczęły się szkolenia, a potem także konkursy dla dzieci i młodzieży – mówi Szymon Ogłaza. Zauważa, że konkursy stały się okazją do wyzwolenia przez uczniów swoich emocji, których w tej swoistej izolacji nie zabrakło. – Dlatego. moim zdaniem, ten element naszych programów cieszył się ogromnym powodzeniem – dodaje Szymon Ogłaza.

Ewa Drop, jedna z jurorek oceniających prace literackie przyznaje, że prace były różnorodne. – To nie był łatwy temat. Młodzież pisała bardzo szczerze o swoich problemach i radościach. Młodzi pragną kontaktów, a lekcje tzw. „e”, nie zawsze się sprawdzały. W pracach dominował problem osamotnienia przed ekranem i brak możliwości sprawdzenia swoich działań – mówi Ewa Drop. Dodaje, że najbardziej zapamiętała słowa mamy jednego z autorów – na jego pytanie o to, co myśli o zdalnym nauczaniu, powiedziała: „Podczas tych lekcji nie dostałeś żadnej uwagi,  niczego też nie zgubiłeś”.

PW

Nasze serwisy