Zakończona została największa inwestycja drogowa w historii samorządu województwa i w środę 8 listopada zostanie otwarta.
Aby wszystkim mieszkańcom regionu i kierowcom jeździło się szybciej i bezpieczniej, zbudowano niemal pięć kilometrów nowej drogi – powstały nowe wiadukty, ronda, most. Wszystko to kosztowało 118,5 miliona złotych. – To był ogromny zakres prac, ale dotrzymaliśmy obiecanych terminów i oddajemy obwodnicę zgodnie z planem – mówi marszałek województwa Andrzej Buła. – Ta nowa droga to przede wszystkim lepszy dojazd z południa na północ regionu i zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców.
Podczas otwarcia obwodnicy marszałek Andrzej Buła dziękował wszystkim, którzy przyczynili się najpierw do rozpoczęcia, a w efekcie do finalizacji tej inwestycji. O jej początkach mówił m.in. marszałek województwa w latach 2006-2013, Józef Sebesta. – Budując założenia strategii rozwoju województwa do 2020 roku, stwierdziliśmy, że infrastruktura drogowa na osi północ-południe jest dużo mniej rozwinięta niż na osi wschód-zachód, więc już w strategii były zapisy o konieczności jej rozwoju. Potem zaczęła się dyskusja o rozbudowie elektrowni Opole – i samorząd województwa zobowiązał się wtedy, że – jeśli zapadnie decyzja o rozbudowie elektrowni – to wybuduje obwodnicę Czarnowąsów. I to właśnie się dokonało.
Nowy przebieg tego odcinka drogi wojewódzkiej 454 odciąży tereny zabudowane od ruchu samochodowego – zwłaszcza ciężkiego, co w znacznym stopniu wpłynie na usprawnienie komunikacji drogowej regionu, pomoże rozładować korki, poprawi dojazd do elektrowni oraz usprawni płynność ruchu drogowego całego województwa.
Prace trwały półtora roku, a ich całkowita wartość to niemal 118,5 mln zł. Co zrobiono? Powstał zupełnie nowy odcinek drogi o długości 4,11 km, a półkilometrowy odcinek starej drogi przebudowano, zbudowano 4 wiadukty i jeden most drogowy, są cztery skrzyżowania typu rondo, są ścieżki rowerowe i nowe chodniki.
Zamontowano nowoczesne ledowe oświetlenie drogi, mieszkańcy mają nowe zjazdy do swoich posesji, są nowe zjazdy na drogi podporządkowane .
Prace prowadziła częstochowska firma Drog-Bud, a inwestycja została dofinansowana z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego kwotą ponad 100 mln zł.