Mapa drogowa Opolszczyzny z roku na rok atrakcyjniejsza

W najbliższych latach w drogi wojewódzkie zostanie zainwestowane pół miliarda złotych. Samorząd województwa efektywnie wykorzystuje wszystkie możliwości finasowania tras wojewódzkich. Warto przypomnieć, jak zmieniła się mapa drogowa Opolszczyzny.

Źródła finansowania tych inwestycji są bardzo różnorodne. Poza budżetem wojewódzkich kluczowym wsparciem są pieniądze unijne, także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, a także dotacje rządowe. – Zawsze podkreślam, że drogi wojewódzkie to obszar, który nie ma barw politycznych. Ważne, aby umiejętnie łączyć potencjały finansowe i organizacyjne. Staramy się korzystać z wszelkich możliwych źródeł, aby te drogi budować i remontować. Szczególnie cieszy, gdy budujemy w nowych przebiegach, które ułatwiają mocno życie mieszkańców. Wtedy mamy szczególną satysfakcję – przyznaje marszałek województwa Andrzej Buła. Jak dodał, spore możliwości wsparcia są także w odniesieniu do ścieżek i tras rowerowych. – Na to są znaczące pieniądze w ramach strategii niskoemisyjnych dla subregionów – mówi.

Małe inwestycje o dużym znaczeniu

Sporo ważnych lokalnie dróg powstaje na obszarach wiejskich. O tym, jak PROW 2014 – 2020 zmienia oblicze opolskiej wsi, także w znaczeniu drogowym, mówi członek zarządu województwa Antoni Konopka. – Prawie 95 procent powierzchni naszego województwa to obszary wiejskie. Na tych obszarach mieszka pół miliona Opolan – wyliczał. Dzięki Programowi Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 powstało już blisko 80 km dróg lokalnych o łącznej wartości ponad 88 mln złotych. Z tej formy wsparcia skorzystało aż 48 samorządów. Podpisano w sumie aż 77 umów. W najbliższym czasie z tego programu zrealizowanych będzie kolejnych 37 projektów o łącznej wartości 101,5 mln złotych. Pojawi się 41 km nowych dróg lokalnych.

Trwa ofensywa drogowa, przybywa też obwodnic

Tegoroczny, rekordowy budżet Zarządu Dróg Wojewódzkich przewiduje w sumie kilkadziesiąt ważnych inwestycji na drogach wojewódzkich. – Tych dużych przedsięwzięć, polegających na gruntownej przebudowie od początku do końca na drogach wojewódzkich mamy około dziesięciu. Na ich realizację składają się dwa główne źródła finansowania. Dwie inwestycje 462 Stobrawa-Kopanie-Łosiów oraz 429 Polska Nowa Wieś i 435 Wawelno do DK 46 mają charakter militarny. To wspólna inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Obrony Narodowej. To ważne, duże i potrzebne inwestycje. Drugie, ważne źródło to oczywiście pieniądze europejskie. Ja zwykle, tak i w tej perspektywie byliśmy pierwszymi, którzy korzystali z pieniędzy drogowych. Rozpoczęliśmy inwestycje, które były prefinansowane z budżetu województwa opolskiego. Takich inwestycji mamy w tym momencie kilka: DW 416 m. Kietrz do granicy z Województwem Śląskim, DW 408 Kędzierzyn-Koźle-Brzeźce oraz w m. Ortowice oraz DW 414 Prószków –Przysiecz oraz DW 429 od m. Prószków – wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Łączna kwota wszystkich wyżej wymienionych to 183 mln złotych. Warto jednak dodać, że tegoroczny budżet ZDW w Opolu to ponad 300 mln złotych.

– Mamy też szczęście kontynuować intensywny rozwój obwodnic – dodaje Szymon Ogłaza. Warto przypomnieć, że w latach 2007 – 2020 w województwie powstało siedem kluczowych obwodnic miejscowości: Biała, Grodków i Bierzów, Głubczyce, Czarnowąsy, Malnia i Chorula oraz Dobrodzień. To aż 31,6 km nowej sieci dróg.

Wkrótce obwodnice pojawią się też w Głogówku, Strzeleczkach i dalszy odcinek obwodnicy Nysy. Ich koszt szacuje się na 163 mln złotych. Połowę kosztu stanowi dotacja Ministerstwa Infrastruktury, pozostała część to budżet województwa wraz z współudziałem gmin Głogówek i Strzeleczki.

kk

 

 

 

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy