Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

Nowe połączenia, wzrost liczby pasażerów, wydłużenie tras, ale i zmiany godzin odjazdów. Tak zmienia się rozkład jazdy pociągów PolRegio w województwie opolskim. Trwają również remonty na torach.

Pociągi wracają na trasy, które m.in. z powodu braku rentowności były wcześniej likwidowane. To między innymi wydłużenia trasy z Wrocławia przez Opole do Częstochowy. Dodatkowe pociągi pojadą do Wrocławia i Zawadzkiego. Wydłużona zostanie relacja Zawadzkie – Wrocław przez Opole Zachodnie. Dwie pary pociągów dodatkowo pojadą do Wrocławia przez Jelcz Laskowice. Będzie też rano kursował pociąg z Brzegu (5:35) do Gliwic (7:20) przez Strzelce Opolskie. Połączenie testowane w te wakacje, czyli pociąg do Kłodzka, będzie kursować w każdy weekend.

Remonty na opolskich torach

Trwa remont linii 136 na odcinku Gogolin – Górażdże. Ruch pociągów odbywa się tam jednym torem. Prace prowadzone są na linii Opole – Nysa, w przyszłym roku będzie to odcinek między Nysą a Łambinowicami. Tutaj odbywa się komunikacja zastępcza. Przewidywana data zakończenia prac to sierpień 2019 roku. Między 19 lutego a 8 marca będą okresowe utrudnienia w ruchu na linii Kędzierzyn-Koźle – Gliwice. Jak podkreśla Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego, tworząc nowy rozkład jazdy obok oczekiwań pasażerów, bierze się również pod uwagę ograniczenia narzucane przez Polskie Linie Kolejowe. Te są spowodowane m.in. remontami oraz koniecznością przepuszczania przez pociągi regionalne pociągów dalekobieżnych.

– Staramy się realizować oczekiwania naszych mieszkańców. Na tej podstawie tworzone są połączenia. Jednak jest to rozkład jazdy bardzo trudny, bo mamy do czynienia z uciążliwymi remontami na naszych torach. To generuje nie tylko konieczność uruchamiania komunikacji zastępczej, ale i opóźnienia. A oczekiwanie np. na pociągi Intercity powodują częste opóźnienia naszych pociągów – wyjaśnia Szymon Ogłaza. Największej liczby opóźnień pasażerowie mogą spodziewać między Opolem a Kędzierzynem-Koźlem.

Coraz więcej pasażerów

W tym roku do pociągów wsiadło o 200 tysięcy pasażerów więcej w porównaniu z zeszłym rokiem. Dodajmy, że w przyszłym roku planuje się  na regionalnych torach 3,36 miliona pociągokilometrów, czyli więcej niż w poprzednich latach.

Sylwester Brząkała, dyrektor opolskiego oddziału PolRegio wyjaśnia, że najbardziej ”obłożonymi” pociągami są te jadące w kierunku Wrocławia, Kędzierzyna-Koźla, Raciborza, Gliwic. Dużą popularnością cieszą się połączenia do Nysy oraz Kluczborka.  Najmniej pasażerów wsiada do pociągów z Kluczborka do Kępna oraz z Kluczborka do Lublińca. Podobnie jest miedzy Nysą a Kędzierzynem-Koźlem.

Samorząd Województwa Opolskiego w tym roku dopłaci 47 milionów złotych. Jest to największy wydatek samorządu. Czy wzrost cen energii wpłynie na ceny biletów, na razie nie wiadomo.

PW

Nasze serwisy