Duże pieniądze, które łączą

Więcej ścieżek pieszo-rowerowych w gminach powiatu opolskiego. To efekt projektu wartego prawie 50 milionów złotych. Niemal 40 milionów złotych przekazał na ten cel zarząd województwa opolskiego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

50 milionów złotych będzie kosztowała budowa ścieżek pieszo-rowerowych i parkingów bike&ride w 8 gminach należących do aglomeracji opolskiej (Chrząstowice, Komprachcice, Lewin Brzeski, Łubniany, Prószków, Tarnów Opolski, Tułowice i Turawa).

Starosta opolski Henryk Lakwa zaznacza, że jest to kontynuacja pierwszej części projektu. Dzięki niemu zbudowano ścieżki rowerowe, które połączyły Popielów z Chróścicami wzdłuż drogi wojewódzkiej 457 oraz dwa parkingi Bike&Ride przy głównych przystankach autobusowych w Dobrzeniu Wielkim i Popielowie. Powstała również kładka pieszo-rowerowa wraz ze ścieżką pieszo-rowerową w Krasiejowie.

 

We współpracy siła

–  Chcemy przekonać naszych mieszkańców, aby zrezygnowali z samochodów na rzecz transportu publicznego. Rozbudowujemy infrastrukturę sprzyjającą rowerzystom. To nie tylko ścieżki rowerowe, ale również centra przesiadkowe Bike&Ride i Park&Ride. To jest bardzo duże przedsięwzięcie, na które nie byłoby stać samodzielnie poszczególnych samorządów. Parkingi dla samochodów będą znajdować się obok dworców kolejowych w Lewinie Brzeskim, Tułowicach i Suchym Borze. Parkingi dla rowerów powstaną tam, gdzie są przystanki autobusowe – mówi starosta Lakwa.

O atutach wspólnego przystąpienia do projektu ośmiu gmin i powiatu mówi marszałek Andrzej Buła: – Pieniądze łączą. Gminy powiatu opolskiego zjednoczyły się w myśleniu, co mogą zrobić za otrzymane pieniądze. To bardzo duży projekt, wart 50 milionów złotych. Pieniądze połączyły nie tylko w dziedzinie niskiej emisji, ale też termomodernizacji, rewitalizacji. Wszędzie jest zgoda, na co chcemy przeznaczyć pieniądze.

 

Nowe ścieżki i parkingi

Najszybciej prace rozpoczną się w gminie Komprachcice oraz Suchym Borze. W gminie Komprachcice ciąg pieszo-rowerowy zostanie wybudowany wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 429. – Jesteśmy po przetargu, podpisujemy umowę z wykonawcą. Ścieżka będzie wybudowana w sołectwie Ochodze, gdzie nie było nawet pobocza. W tym miejscu droga jest bardzo niebezpieczna, ponieważ stanowi objazd w przypadku zamknięcia autostrady A4 – mówi Leonard Pietruszka, wójt gminy.

Centrum przesiadkowe zostanie wybudowane przy dworcu kolejowym w Suchym Borze. Znajdą się tam parkingi Park&Ride i Bike&Ride, przebudowana zostanie również droga powiatowa, wzdłuż której planowany jest przebieg ciągu pieszo-rowerowego. Florian Ciecior, wójt gminy Chrząstowice nie ukrywa, że inwestycja jest od lat oczekiwana przez mieszkańców. – Początek ścieżki rowerowej będzie obok cmentarza i poprowadzi ona do wjazdu na teren dawnego sanatorium – mówi.

 

Dla mieszkańców, turystów i studentów

Gmina Turawa chce połączyć ścieżką rowerową okolice centrum handlowego Turawa z jeziorem średnim. Wójt Waldemar Kampa podkreśla turystyczną atrakcyjność takiego rozwiązania.  – Czeka nas bardzo dużo pracy. Przed nami procedura przetargowa. Najbardziej zadowoleni powinni być mieszkańcy Kotorza Małego. Przy tamtejszej  stacji kolejowej  zostanie zbudowany parking z miejscami dla 36 rowerów – mówi. W ramach projektu zbudowane zostaną również 2 kładki pieszo-rowerowe w ciągu ul. Opolskiej w Turawie oraz przy moście na rzece Mała Panew.

Burmistrz Prószkowa Róża Malik cieszy się z udzielonego dofinansowania. Dzięki pieniądzom ścieżka rowerowa połączy tzw. pomologię ze Złotnikami. W samych Złotnikach poszerzona zostanie jezdnia. Tu także wybudowany zostanie parking dla rowerów. – Zyskają głównie mieszkańcy, ale to również duże udogodnienie dla przyszłych studentów. W tym roku, przypomnę, rozpoczyna się budowa instytutu dla potrzeb rynku rolno-spożywczego – mówi pani wójt.

Wójt Tarnowa Opolskiego Krzysztof Mutz zaznacza natomiast, że jest to dla gminy jedna z największych inwestycji. – Jest to bardzo skoordynowane działanie między gminami. Możemy połączyć te ścieżki. Projektując je, współpracujemy z sąsiadami – dodaje.

 

W ramach realizacji projektu powstanie infrastruktura pieszo-rowerowa o łącznej długości 38,52 km, zbudowanych zostanie 6 parkingów Bike&Ride zlokalizowanych w pobliżu stacji kolejowych (Suchy Bór, Tarnów Op., Lewin Brzeski, Tułowice i Kotórz Mały) oraz przystanku autobusowym (Prószków-pomologia). Łącznie powstanie 160 stanowisk dla rowerów w ramach parkingów Bike&Ride. 4 parkingi Park&Ride zlokalizowane w pobliżu stacji kolejpwych (Suchy Bór, Tarnów Op., Lewin Brzeski, Tułowice) na łączną liczbę 66 miejsc postojowych dla samochodów. Centra przesiadkowe zbudowane będą w Lewinie Brzeskim, Tułowicach i Suchym Borze. Dodatkowo zamontowane zostanie energooszczędne oświetlenie typu LED.

Szacuje się, że dzięki realizacji projektu roczna emisja gazów cieplarnianych spadnie o 94,18 ton równoważnika CO2.

PW

Nasze serwisy